Pracovat vzdáleně je efektivní. Zaměstnanci jsou produktivní a výkonnější. Zaměstnavatelé mají méně starostí s odchody zaměstnanců, mohou najmout ideální kandidáty odkudkoliv, šetří na nájmech za kanceláře. Nicméně řídit tým nebo firmu na dálku nemusí být jen takto růžové, pokud se nevyvarujete níže uvedeným chybám.

🎓 Caflou sérii "Jak řídit firmu a tým na dálku" přináší CAFLOU® - lehký firemní systém, se kterým řídíte výkon a ekonomiku své firmy a týmu 100% digitálně, i na dálku.

1. Trváte na nepružném režimu

Benefity práce na dálkuNejvětší výhoda práce na dálku je flexibilita, co se týče času, kdy pracujeme (viz obrázek). Čas si organizujeme tak, aby to co nejvíce vyhovovalo nám, samozřejmě s ohledem na potřeby týmu. Každý člen týmu má své ideální časy, kdy je nejvíce efektivní - někdo v 6 ráno, jiný později odpoledne nebo večer. Zároveň nám práce na dálku dává možnost si dle svých potřeb nastavit rovnováhu mezi prací a osobním životem, např. pokud jsme doma s dětmi. 

Proto se nesnažte určovat pevné rozvrhy, které členům týmu neumožní výše uvedené - tedy nastavit si vlastní režim, díky které jsou nejefektivnější. Pevná pracovní doba, např. od 9 do 17, není to, proč lidé chtějí pracovat vzdáleně a proč je vzdálená forma práce efektivní.

2. Nekomunikujete dostatečně

Nedostatek informací, odstup od ostatních členů týmu, nedostatečná podpora ze strany manažera, to jsou faktory, které ve vzdáleném pracovním módu působí problémy. 

Snažte se komunikovat aktivně, často, vhodnými komunikačními kanály, s jednotlivými členy týmu i s celým týmem. Buďte také k dispozici, dejte vědět členům týmu, že se na vás mohou obrátit. 

3. Nerespektujete čas ostatních

Např. svoláte týmový meeting v 9 ráno, na čas, který se hodí vám, ale který může mnohým členům týmu nabourávat jejich režim. Není to jen problém týmů, které pracují napříč časovými zónami (někdo může mít 6 ráno), ale může to být problém pro ty, kteří mají svůj program, např. se ráno starají o děti. 

Zvažte, zda je takový meeting opravdu třeba, zda situaci nelze řešit asynchronně a pokud ne, najděte schodu na čase napříč týmem. Většinou lze najít shodu na den a čas, i pro pravidelné meetingy, které jsou vhodné pro všechny. 

Pozdní příchody na domluvené schůzky, i když virtuální, také ukazují neúctu ke kolegům, stejně tak, pokud vaše schůzky trvají déle, než jak byly plánovány.

Bombardování kolegů zprávami v jakoukoliv denní či noční dobu je také projevem neúcty. Pokud takové zprávy musíte poslat, využijte dohodnuté kanály, které kolegové kontrolují jen během jejich pracovní doby.

💡 Už znáte CAFLOU®? CAFLOU je lehký firemní systém, se kterým řídíte výkon a ekonomiku své firmy a týmu 100% digitálně, i na dálku.

4. Neřešíte sociální odstup členů týmu

I dobrovolně vzdálený tým potřebuje socializaci se svým týmem. Pokud se členové týmu mezi sebou socializují, posiluje to jejich vztahy, vytváří to faktor ztotožnění nad společným tématem (např. společný cíl projektu), vylepšuje to spolupráci.

Pokud v týmu nepodporujete socializaci, podkopáváte vztahy v týmu, oslabujete vzájemnou spolupráci nad společnou věcí, oslabujete vztah k firmě, pocit, že zaměstnanec někam patří (do týmu do firmy).

Hledejte tedy příležitosti k socializaci, dejte týmu do ruky možnosti socializace, může jít třeba o volnočasový kanál na Skypu, pravidelnou socializační videokonferenci, společné oslavy narozenin nebo úspěchů.

5. Nedáváte dostatek zpětné vazby

Vzdálený týmy zpravidla žádají mnohem více a častější zpětnou vazbu než, co je běžné u týmů z kanceláře. Nedostatek osobního kontaktu volá po potřebě se častěji ujišťovat, že děláme svoji práci dobře. U vzdálených týmů nikdy nešetřete pochvalami a to veřejně, chvalte před celým týmem. Naopak pozor na kritiku, ta je samozřejmě důležitá, ale u vzdálených týmů je vhodnější kritizovat v soukromí a kritiku vzít jako příležitost se zlepšit.

Dalším důvodem, proč vzdálené týmy žádají více zpětné vazby, je právě snaha se zlepšovat, učit se novým věcem, a i proto je častá zpětná vazba klíčová, pomáhá členům týmu se zlepšovat. 

Tedy nešetřete zpětnou vazbou a také dbejte na to, aby se díky ní členové týmu zlepšovali. 

6. Nedokážete adekvátně asistovat s potížemi vzdáleného týmu 

Potíže zaměstnanců pracujících na dálkuJaké potíže to mohou být? Nejčastěji členové týmu bojují se samotou, neumí "vypnout", trápí je "ruchy" doma (např. děti), mají potíže s kolegy na projektu, jsou zavaleni firemní komunikací, mají problém s motivací, mohou mít psychické problémy, nemají doma adekvátní výbavu pro efektivní práci, zadané úkoly jsou příliš komplexní nebo na ně nemají správné dovednosti apod. (viz obrázek).

Každý tým i člen týmu má své unikátní problémy, ale většinu z nich dokážete odhadnout. Pomáhejte těmto problémům předcházet nebo je řešte, pokud už se dějí.

U většiny známých problémů lze proaktivně pomáhat, může jít o rady (např. tipy, jak efektivně pracovat, pokud jsou doma děti), může jít o zajištění vybavení (např. pracovní stůl nebo zajištění připojení k internetu), může jít o odbornou pomoc (např. kontakt na psychologa).

7. Nepoužíváte správné nástroje pro práci a řízení práce na dálku

Váš tým potřebuje komunikovat, sdílet dokumenty, organizovat své úkoly, řídit své projekty

Toto není raketová věda - dejte týmu do ruky takové nástroje, které ke své práci potřebují, aby byli produktivní. 

 

<< Zpět ke všem článkům série Jak řídit firmu a tým na dálku

 

Autor článku: Ing. Petr Macek 

Ing. Petr Macek

Autor aplikace CAFLOU®

Spojte se s Petrem Mackem na Petr Macek na LinkedIn