Tento článek je čtvrtou navazující kapitolou obsáhlejšího tématu. První díl naleznete zde: 👁️ Finanční řízení z různých úhlů pohledu, druhý zde: 👁️ Finanční řízení z různých úhlů pohledu # 2, třetí díl zde: 👁️ Finanční řízení z různých úhlů pohledu # 3

🎓 Caflou sérii "Moderní finanční řízení v malých a středních firmách" přináší Caflou, all–in–one manažerský systém, se kterým řídíte finance, projekty, týmy i vztahy se zákazníky na jednom místě a za dostupnou cenu.

4.   Lidský faktor

Poslední rovinou pohledu na finanční řízení je element lidského faktoru. Již dříve jsem uváděl základní varianty strukturování finančních týmů. Detailně se na specifika pracovních pozic ve financích z pohledu manažera/ leadera podíváme v samostatném povídání. Nyní si vystačíme s několika základními aspekty, které bychom měli při definování pozic a týmů ve financích mít na mysli, zejména se jedná o:

4.1. rozsah specializace - čím sofistikovaněji finanční řízení máme řešeno, tím budeme potřebovat pokrýt odborné agendy více do hloubky - zvážíme, zda potřebujeme vlastního člověka nebo se nám (zatím) vyplatí poptávat znalosti externě a na dobu, kdy je skutečně potřebujeme, obojí má ale své výhody a nevýhody

4.2. stupeň seniority - často firma vytvoří v dobrém úmyslu tabulkové místo, ale vybere si člověka, jehož profesní zkušenosti jsou neadekvátní skutečným potřebám na této pozici - už v inzerátech často vidím některé nesmyslné požadavky na kandidáta ve vztahu k uváděné náplni pozice, proto tedy zvažme, jestli skutečně potřebujeme odborníka s letitými zkušenostmi nebo nám bude stačit absolvent, kterého si v krátké době zaškolíme a naopak, při obsazování vyšší manažerské pozice dáme raději přednost odborně i lidsky vyzrálejšímu člověku před nováčkem, který má s řízením týmu minimální zkušenosti. Jak tedy napsat správně inzerát s poptávkou po práci? Podívejte se zde.

4.3. síla “prvního dojmu / pocitu” - to je z mých zkušeností asi ta nejzásadnější věc, podle které jsem se naučil postupně v průběhu let lidi do svých týmů získávat. Nechci negovat předchozí dva body, které jsou určitě důležité, ale mohu říct, že když mi daná osoba při prvním setkání tzn. lidsky nesedne během několika prvních minut (budu na vás hodně odvážný, když řeknu, že kritických je prvních 30 vteřin?), nebude pracovní vztah mezi námi fungovat. Jak to poznáte? Pokud se dokážete na lidi správně nacítit, poznáte to podle jednoduchých momentek - první slova - pozdrav a představení, stisk ruky, mimika v obličeji, pohyb rukou a nohou, pocit atmosféry - jestliže je Vám s dotyčným/ dotyčnou dobře, má smysl se bavit dále, protože je velká pravděpodobnost, že se nakonec dohodnete a budete si v budoucnu v práci lidsky rozumět. Chybějící znalosti se může nový člověk doučit, cizí jazyk vypilovat do dokonalosti, ale “chemii” mezi Vámi oběma nijak “nedočerpáte”.


Tímto oddílem jsme otevřeli hlouběji několik velkých oblastí, do kterých v dalších kapitolách pustíme v detailu. Hlavní pozornost si dovolím zaměřit na controlling a finanční management, které považuji, a obzvláště v případě controllingu, za nejsilnější nástroje pro podporu úspěšného zvládnutí agend finančního řízení. Oblasti účetnictví a daní budu zmiňovat a rozvíjet pokaždé, když tomu bude ve vztahu ke controllingu a finančnímu managementu potřeba. 

Tip: Přečtěte si také náš další článek: 🧑‍🤝‍🧑 Význam lidského faktoru ve finančním řízení
 

Další pokračování článku naleznete zde:

Finanční řízení z různých úhlů pohledu 
Finanční řízení z různých úhlů pohledu # 2 - Procesy
Finanční řízení z různých úhlů pohledu # 3 - Informace / Data
 

<< Zpět ke všem článkům ze série Moderní finanční řízení v malých a středních firmách

 

Autor článku: Ing. Zdeněk Koptík

Ing. Zdeněk KoptíkVe spolupráci s panem Ing. Zdeňkem Koptíkem, odborníkem na finanční řízení, jsme pro vás připravili sérii článků "Moderní finanční řízení v malých a středních firmách", jejímž cílem je pomoci vám rozšířit znalosti v oblasti řízení financí v malých a středních firmách. 

Ing. Zdeněk Koptík pomáhá klientům jako certifikovaný mentor, odborník na finanční řízení, specialista v oblasti controllingu s 25 lety praxe v managementu významných tuzemských i zahraničních firem.

📞 Pro odborné poradenství můžete Zdeňka kontaktovat na zdenekkoptik.cz nebo na